Stichting Townships Zuid Afrika

De Stichting Townships S.A. is opgericht in juni 2001 en bestaat uit Douwe Helfrich (voorzitter) en Gerry Helfrich(secretaris/penningmeester).

Stichting Townships S.A.(South Africa) verzendt containers met allerlei goederen naar de townships in Zuid Afrika. De goederen, welke we verzenden, bestaan voor driekwart uit schoolmeubilair en verder uit o.a. speelgoed, bedden, linnengoed, medische artikelen, gereedschappen, naaimachines enz. De containers gaan naar diverse plaatsen in Zuid Afrika, maar de meeste gaan naar Port Elizabeth, omdat we daar de meest vertrouwde relaties hebben, die voor een goede distributie van de goederen zorgen. In maart 2000 werden de eerste 5 containers verstuurd en in juni 2008 is de honderdste container verscheept.

Meerdere kleine projecten hebben we gedaan, maar een heel groot project is dat in de townships bij Port Elizabeth. In de townships bij deze stad wonen meer dan 400.000 mensen. We blijven hier nog een tijdlang bezig met onze zendingen. Tot nu toe hebben we ruim 40 scholen ingericht, zodat het onderwijs op een fatsoenlijke wijze kan worden gegeven en sinds 2007 zijn we ook gestart met het opzetten van voedingscentra bij de scholen. Per jaar worden gemiddeld 12 containers verzonden; de totale vervoerskosten tot een haven in Zuid Afrika bedragen ongeveer €. 1700,- per 20fts-container, dit is een sterk gereduceerd tarief, wat de rederij ons berekent voor het doel, waaraan we werken nl. zicht op vooruitgang voor mensen in de townships.